Интервю на главния изпълнителен директор на „Български пощи” ЕАД - вестник „Стандарт” – 29 май 2010 г.

31.05.2010

Вярват на пощальона като на доктор

Догодина ще вдигаме заплати и ще купуваме нови униформи на служителите. Поех дружеството с 4,4 млн. загуби, сега е с 1,8 млн. печалба, казва Милен Керемедчиев. В условията на криза, когато мениджърите се чудят как да опазят компаниите, държавната "Български пощи" без много шум се оттласна от дъното и вече няколко месеца излиза на печалба. Как се обръща трендът, коментира генералният директор Милен Керемедчиев.

- Г-н Керемедчиев, поехте "Български пощи" в криза и с няколко милиона лева загуба за дружеството. Какво е състоянието му в момента?

- Обърнахме тренда. От доста сериозен минус вече минаваме на плюс.

- Как стана това?

- Процесите в дружеството се влошават сериозно в началото на 2008 г. Ако през 2007 г. компанията е била с 10,558 млн. лв. печалба, 2008 г. печалбата пада на 3,3 млн. лв. През януари и февруари 2009 г. дружеството още е с положителни резултати и изведнъж от март 2009 г. излиза на загуба. Ако януари е било с 2,8 млн. лв. плюс, през март вече има 1,378 млн. лв. загуба. От март до декември дружеството е само на минус, като на 6 ноември, когато аз поех "Български пощи", загубата беше 4,4 млн. лв. Дружеството губи като клиенти два от мобилните оператори, които са преминали към други пощенски оператори. А това е сериозен удар по приходите му. Въпреки това ръководството е решило не само да не намалява разходите, а да ги увеличава с 10%. През 2008 г. има увеличение и на заплатите на служителите с 15%, въпреки че приходите са паднали.

Новото ръководство направихме анализ на този икономически обрат. Със 7 млн. лева ще бъдат по-малко разходите на "Български пощи" през 2010 г. в сравнение с 2009 г. Едновременно с това се стремим да вдигнем приходите. Създадохме дирекция, която да се занимава с приходната част, и тя се зае с цялостна ревизия на 1200 договора. Някои от договорите са неизгодни, губим пари и трябва да бъдат предоговорени или прекратени. От друга страна, дирекцията се опитва да разшири договорите с големите ни клиенти.
Беше от изключително значение и да разширим обхвата на предлагани услуги в пощенските станции. Пример за това е фактът, че дадохме възможност на мобилните оператори освен каси за плащане на сметките да се продават предплатени карти и да се регистрират ваучери. През нас се получават и промоциите на мобилните оператори, което увеличи приходите ни. Разширихме договора с ЕВН за инкасиране и събиране на сметките. Скоро гражданите ще могат да купуват билети за автобус и влак за междуградските линии в пощата. Успяхме за рекордния срок от две седмици и половина да получим туристическия лиценз. В момента водим преговори с големите автобусни компании, за да предлагаме техните билети. Целта ни е да можем да предлагаме и комбинирани билети "влак-автобус". Вместо да пътуват до някоя авто или жп гара, хората ще могат в пощата да си купят целия пакет от билети.

- Преодоляхте ли загубите?

- От февруари, въз основа на рестриктивната политика на орязване на разходите и агресивната политика по приходите, имаме малка печалба от 20 000 лева при заложена загуба от 750 000 лева. През март тази тенденция се затвърди - имаме 550 000 лева печалба, а през април тя вече е 1,8 млн. лв. въпреки трудностите заради кризата. Убеден съм, че всяко държавно дружество може да подобри финансовото си състояние, следвайки рестриктивна политика на контролирани ежедневно разходи, на агресивна политика относно приходите и изобретателност в търсене на методи за разширение на своя пазарен дял. Според мен това е рецептата за подобряване на ситуацията. "Български пощи" със своите 2981 пощенски станции, 800 автомобила, 13 000 служители, от които 10 000, занимаващи се с оперативна и експлоатационна работа, предлагаме не по-лоша услуга от нашите конкуренти. Но тя е била по-лошо маркетирана и по-лошо предлагана, отколкото нашите конкуренти, и затова са избирали тях.

- Как контролирате изтичането на средства от компанията?

- Ще посоча една от мерките. Инсталирахме GPS устройства на автомобили, които се използват в "Български пощи". В някои от тях е имало такива устройства, но те са били изключени. Ние ги включихме и констатирахме сериозни нарушения - до 100% надписване на километрите, изминати от един автомобил на месец. На практика стана ясно, че автомобилите с GPS устройства дават до 40% намаление на разходите за горива и за амортизацията на авточастите. Контролът е повсеместен и има много отрезвяващ ефект. Очаквам да напуснат шофьори, защото ще спре далаверата им. Ние публикуваме на нашия сайт наказанията, които налагаме на шофьори, на началници на автобази, на директори на поделения за занижен контрол. Всеки в "Български пощи" трябва да знае, в това число и аз като изпълнителен директор, че ще бъде проверяван по всяко време и ако си гледа работата както трябва, няма да има за какво да се тревожи. 2010 г. е годината на оцеляване за "Български пощи". Ако успеем с всички мерки, през 2011 година ще можем да мислим и за увеличаване заплатите на екипа, и за връщане на социалните придобивки, които в момента са орязани, и за повече инвестиции в инфраструктурата, в ИТ средата, в униформи, в чанти. Въпреки кризата от този месец започваме изпълнението на договора за доставка на 185 нови автомобила. 120 куриерски коли и 60 буса влизат в експлоатация от следващата седмица. Ще паднат разходите за горива. Паркът ни се подновява и най-старият автомобил ще бъде от 2000 година. Ще извадим от употреба колите от 70-те и по-стари уазки, ижове и всякакъв вид автомобили съветско производство, които сега разнасят пощата.

Всяка втора седмица посещавам някое териториално поделение. Това правят и всички оперативни директори от централното управление. Мисля, че е от особено значение мотивацията на екипа, а тя е най-сериозна, когато се прави лично.

- Имаше посещение от ръководството на белгийските пощи, вие също бяхте на визита там. Проявяват ли интерес да влязат в "Български пощи" с нови услуги?

- Да. Водим разговори не само с белгийските пощи, а и с големите оператори на парични преводи да предоставят тези услуги в "Български пощи". Много е вероятно дори следващия месец да подпишем договор с един от големите оператори на парични преводи. Конкуренцията е много силна. Ако ние не предприемем действия за защита на нашите големи клиенти, ще ги загубим. Анализирахме клиентите на "Български пощи" какъв процент от приходите носят. Топклиентите на "Български пощи" са 15, но носят 49% от приходите. Заедно с корпоративните приносът им е 75% от приходите. 1,5 млн. домакинства, които обслужваме, имат 15% дял в приходите. Ние ще продължим да предоставяме универсална и неуниверсална услуга на населението, но голямата опасност е от загубата на големите и корпоративните клиенти. Целта ни в момента е да инвестираме в бърза промяна на имиджа на "Български пощи" - да влезем в бизнес центрове, големите молове. Статистиката ни показва, че приходите и ползването на услугите ни на такива места се увеличава скокообразно.

- Отмира ли вече професията пощальон?

- Не бих казал. Анализ показва, че пощальонът е в Топ 5 на държавните служители, които се ползват с доверие от населението. Трябва да използваме високото доверие към нашите хора и да надградим услугите, които предлагаме.